I COLORI DEL SACRO. A tavola.

pobrane

Miejsce :  Museo Diocesano di Padova

Palazzo Vescovile
Piazza Duomo 12
35141 Padova

Daty: 02.02.16 r. –  26.06.16 r.

Godziny otwarcia :

czwartek -sobota  godz. 14:00 -18:00 

niedziela i ferie godz. 10:00 – 18:00

kasa zamykana o godz. 17:30

Bilety:

 zwykły 5 euro

ulgowy 4 euro

“I colori del sacro. A tavola” jest ósmą edycją Międzynarodowej Wystawy Ilustracji. W tym roku tematem przewodnim jest stół rozumiany jako miejsce integracji, spożywania wspólnych posiłków,przestrzeń do wymiany poglądów i konfrontacji z różnymi kulturami przez obcowanie z narodowymi daniami, co jest chyba najprzyjemniejszym sposobem uczenia się.

Wystawa daje również możliwość spojrzenia na to co pozornie znane z innej, odwróconej perspektywy. Jeśli tylko się zdecydujemy możemy otrzymać zaproszenie do stołu pełnego obcych języków, gestów, tradycji by razem współistnieć, choćby tylko na czas wystawy.

Możemy obejrzeć prace ponad pięćdziesięciu autorów z całego świata w tym z Iranu, Rosji, Francji, Danii, Szkocji, Tajlandii, Grecji, Hiszpanii,  Włoch, Ekwadoru i Japonii. Dla nas, jednak najważniejsza będzie praca reprezentująca Polskę, autorstwa Anny Sędziwy, absolwentki wydziału Filozofii na Uniwersytecie Jagiellońskim i Grafiki na Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie.

Zdecydowanie za odwiedzeniem wystawy przemawia również fakt, że chyba żadne inne państwo nie jest tak związane z tematyką stołu jak Włochy. :)

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych

http://museodiocesanopadova.it/web/index.php

TOULOUSE – LAUTREC. Luci e ombre di Montmartre.

917885bb474b7e883c08bb852981898f

Miejsce: Palazzo Blu, Piza

Daty: 16 października 2015 – 14 lutego 2016

Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek: 10:00 – 19:00,  sobota – niedziela 10:00-20:00

Bilety: normalny 10,00 euro; ulgowy 8,50 euro; bezpłatny dla dzieci poniżej 8 roku życia.

Do 14 lutego w Palazzo Blu w Pizie mamy niepowtarzalną okazję, by podziwiać prace jednego z gigantów sztuki europejskiej Henri de Toulouse-Lautreca. Prezentowane dzieła pochodzą z ważnych kolekcji francuskich i zagranicznych, zarówno prywatnych, jak i publicznych.  Katalog wystawy, wydany przez Skira Editora, jest pierwszym zbiorem wszystkich dzieł graficznych tego artysty w języku włoskim.

Tytuł – Toulouse-Lautrec. Luci e ombre di Montmartre” (Światła i cienie Montmartre’u) – wskazuje na szczególne znaczenie tego miejsca w twórczości artysty. Wystawa została podzielona na pięć części:

  • „Le star – luci e colori di Montmartre” poświęcona życiu w tej dzielnicy Paryża i prezentująca najbardziej znane dzieła Toulouse – Lautreca (Moulin Rouge, La Goulue).

Toulouse-Lautrec,_Henri_de_-_Moulin_Rouge-La_Goulue_-_Google_Art_Project

  •  „Il Teatro, l’opera e lo spettacolo d’avanguardia” ukazuje fragment twórczości artysty związany z przedstawieniami teatralnymi.
  • „Il Grande pubblicitario” to część wystawy, w której poznajemy Touluse – Lautrec’a jako twórcę grafik reklamowych, bądź ilustracji różnych przedmiotów (La Chaîne Simpson, Confetti).

10039757_1

  • „Maison closes” prezentuje przede wszystkim jedenaście litografii, które wchodzą w skład albumu Elles.
  • „Nel segno. Le passioni” to ostatnia sekcja poświęcona istotnym dla artysty tematom takim jak: konie, cyrk, spotkania i sceny z życia codziennego.

 

Całość wystawy urozmaicona jest wybranymi dziełami artystów włoskich (Italiens de Paris), którzy inspirowali się twórczością Toulouse – Lautrec’a, a byli to między innymi Boldini, Zandomeneghi i Macchiati. Wśród wielu obrazów możemy podziwiać Moulin de la Galette Federica Zandomeneghiego.

the-moulin-de-la-galette

 

Więcej informacji:

+39 050 220.46.50, info@palazzoblu.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

BELLEZZA DIVINA tra Van Gogh, Chagall e Fontana

passion_cityandgallery_firenze_bellezzadivina_690x385_3

Miejsce: Palazzo Strozzi, Florencja

Daty: 24 września 2015 – 24 stycznia 2016

Godziny otwarcia: każdego dnia 10:00 – 20:00,  czwartki 10:00-23:00

Bilety: normalny 10,00 euro; ulgowy 8,50 lub 4,00 euro; bezpłatny dla dzieci poniżej 6 roku życia.

Do 24 stycznia w Palazzo Strozzi we Florencji możemy oglądać wystawę poświęconą dziełom znakomitych artystów takich jak Jean François Millet, Van Gogh, Munch, Picasso, Matisse i wielu innych.

Wystawa została przygotowana w taki sposób, aby zestawić ze sobą obrazy przynależące do różnych kierunków, ale powstałe na przestrzeni stu lat, od drugiej połowy XIX w. do pierwszej połowy XX w. Ma to służyć przybliżeniu różnych sposobów ekspresji artystycznej, które odnoszą się do świata sacrum i duchowości.

Do Palazzo Strozzi przyjechały niektóre z najwybitniejszych dzieł wymienionych artystów.

Angelus, Jean François Millet (Musée d’Orsay, Paryż)

tmp_d48513c6a4be5d49533f812fdc7431f7

Pietà, Vincent Van Gogh (Muzea Watykańskie, Rzym)

van_gogh_pieta-2

Białe Ukrzyżowanie, Marc Chagall (Art Institute, Chicago)

crocifissionerid

 

Więcej informacji:

+39 055 2645155, info@palazzostrozzi.org

Rezerwacja biletów:

+39 055 2469600, prenotazioni@palazzostrozzi.org

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

Paul Gauguin w Mediolanie

Do 21 lutego w mediolańskim Muzeum Kultur Mudec oglądać można wystawę Gauguin. Racconti dal paradiso (Gauguin. Opowieści z raju).

gauguin-donne-sdraiate

  • Miejsce: Mediolan, Museo delle Culture – Mudec, via Tortona 56
  • Czas trwania: 28 października 2015 – 21 lutego 2016
  • Godziny otwarcia: poniedziałek 14.30-19.30; wtorek, środa, piątek, niedziela 9.30-19.30; czwartek, sobota 9.30-22.30
  • Bilety: normalny: 12 euro; ulgowy: 8 euro; grupowy: 10 euro (15-25 osób). Uwaga! Z biletem kolejowym Frecce Trenitalia (kupionym maksimum 5 dni przed wizytą w muzeum) 2 bilety normalne w cenie jednego. Wtorki uniwersyteckie: 6 euro (z aktualną legitymacją studencką, bez limitu wieku).

Wystawa Paula Gauguina w Museo delle Culture w Mediolanie to kolejne wydarzenie artystyczne zrealizowane w ramach projektu 24 ORE Cultura, tym razem we współpracy z kopenhaską Ny Carlsberg Glyptotek, w której znajduje się jedna z największych na świecie kolekcji dzieł artysty. Kuratorami wystawy są Line Clausen Pedersen (Mudec) i Flemming Friborg (Ny Carlsberg Glyptotek).

Ekspozycja obejmuje ponad 70 dzieł Gauguina, w tym 35 przywiezionych z duńskiego muzeum. Są wśród nich obrazy i rzeźby, ale też polinezyjskie artefakty i dokumentacja podróży artysty. Po raz pierwszy tak duża liczba eksponatów wystawiana jest poza siedzibą Glyptotek. Wśród najbardziej znanych płócien przywiezionych z Danii znalazła się Vahine no te Tiare (Kobieta z kwiatem), jeden z pierwszych obrazów, które Gauguin wysłał w 1891 roku z Tahiti do Francji jako zapowiedź nowej sztuki. Do Mediolanu przyjechały również arcydzieła z Paryża i Chicago – Autoportret z żółtym Chrystusem z Musèe d’Orsay i Mahana no atua (Dzień bogów) z Art Institute of Chicago. Na uwagę zasługuje ponadto dziesięć cynkografii z Suite Volpini, które uznaje się za wyraz najważniejszych koncepcji artystycznych Gauguina. Zestawienie w jednym miejscu arcydzieł artysty z dziełami mniej znanymi oraz z przedmiotami nawiązującymi do źródeł, z których czerpał inspirację, pozwala poznać i zrozumieć jego osobiste i na wskroś oryginalne podejście do prymitywizmu.

gauguin-donna-fiore

gauguin-passeggio-martinica

Więcej informacji na stronie internetowej Museo delle Culture – Mudec:

  • http://www.mudec.it/ita/gauguin/ (po włosku)
  • http://www.mudec.it/eng/gauguin/ (po angielsku)

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

Dzieła Balthusa w Rzymie

  • Miejsca: Scuderie del Quirinale (via XXIV Maggio 16, Rzym) i  Villa Medici (viale della Trinità dei Monti 1, Rzym). Wystawa podzielona na dwie części.
  • Daty: 24 pażdziernika 2015 – 31 stycznia 2016. (następnie wystawa zostanie pokazana w Wiedniu)
  • Godziny otwarcia: Scuderie del Quirinale: niedziela – czwartek 10.00 – 20.00, piątek – sobota 10.00- 22.30. Villa Medici: wtorek – niedziela 10.00-19.00.
  • Bilety: Scuderie del Quirinale:  normalny 12 euro, ulgowy 9, 50. Villa Medici: normlany 12 euro, ulgowy 6 euro, w czwartki od 17 -19 wstęp wolny. Po okazaniu biletu na jedną część wystawy możemy kupić bilet ulgowy na drugą. 

Ogromna wystawa monograficzna Balthusa (własc. Balthasar Kłossowski de Rola, 1908-2001) została zorganizowana w piętnastolecie jego śmierci. Ekspozycję składającą się z około 200 dzieł podzielono na dwie części: Scuderie del Quirinale goszczą retrospektywę malarza, gdzie pokazane zostały jego najważniejsze prace, natomiast w Villi Medici zorganizowano swoiste atelier artysty, starając się przybliżyć widzom samo powstawanie dzieł: pracę z modelami, inspiracje fotografią czy technikę malarską mistrza.

Balthasar Kłossowski – syn polskiego historyka sztuki i malarki oraz ważnej animatorki życia kulturalnego pochodzenia rosyjskiego – urodził się w Paryżu. Jednak swoje dzieciństwo spędził pomiędzy Berlinem, Bernem a Genewą, a do stolicy Francji powrócił dopiero w roku 1924. Podczas pierwszego pobytu we Włoszech młodego artystę zachwyciły dzieła mistrzów toskańskiego renesansu, a w szczególności twórczość Piera della Francesco. Od tego momentu w jego klarownych i pełnych logiki kompozycjach dostrzec możemy wyraźne wpływy sztuki tych czasów. Jednak dla Balthusa inspirujące okazały się także nurty mu współczesne, takie jak włoski realizm magiczny czy malarstwo metafizyczne i niemiecka Nowa Rzeczowość. Z tego połączenia rodzi się jego statyczne malarstwo pełne enigmatycznej atmosfery, które powstaje głównie w latach trzydziestych. Po wojnie możemy zauważyć wyraźną zmianę w sposobie malowania, a także w podejmowanej tematyce – na obrazach pojawiają się nagie, dorastające dziewczęta, zamyślone i odcinające się od widza.

Swoje zainteresowanie tradycją włoską Balthus realizuje w jeszcze jeden sposób – w 1961 roku zostaje on dyrektorem Akademii Francuskiej w Rzymie mieszczącej się w Villi Medici (gdzie mieści się jedna z części wystawy). Podczas 17 lat pełnienia swojej funkcji Balthus jako twórca rozwija swoje umiejętności rysunkowe, ale wkłada też wiele pracy w prace restauratorskie w willi i jej ogrodach, obecnie udostępnionych zwiedzającym wystawę.

 

Więcej informacji na stronie: http://www.scuderiequirinale.it/categorie/mostra-balthus

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

Francesco Hayez w Mediolanie

Do 21 lutego w salach Gallerie d’Italia w Mediolanie trwa wystawa monograficzna Francesca Hayeza

Bacio

Miejsce: Mediolan, Gallerie d’Italia, piazza della Scala 6

Daty: 7 listopada 2015 – 21 lutego 2016

Godziny otwarcia: wtorek – niedziela 9.30 – 19.30; czwartek 9.30 – 22.30; nieczynne w poniedziałek

Bilety: normalny 10 euro, ulgowy: 8 euro (grupy powyżej 15 osób; osoby po 65. roku życia) lub 5 euro (osoby poniżej 25. roku życia)

 

Po ponad trzydziestu latach od ostatniej wystawy Francesca Hayeza (Wenecja 1791 – Mediolan 1882), jednego z najważniejszych malarzy włoskiego romantyzmu, w jednym miejscu obejrzeć można największy do tej pory przegląd obrazów i fresków artysty. Wystawa pod opieką kuratorską Fernanda Mazzocchi i Gianfranca Brunellego zorganizowana została w wyniku współpracy trzech instytucji kultury: Akademii Sztuk Pięknych z Brery, mediolańskiej filii Pinacoteca di Brera oraz Gallerie dell’Accademia z Wenecji. Tematami przewodnimi ekspozycji są Melancholia i Medytacja, a wśród wystawionych dzieł znalazły się zarówno trzy wersje emblematycznego dla twórczości artysty Pocałunku (jednego z najczęściej reprodukowanych dzieł w historii sztuki), jak i obrazy nigdy wcześniej niewystawiane.

Wystawa ma charakter chronologiczny i odzwierciedla ewolucję stylu artysty: od okresu neoklasycznego w Wenecji i Rzymie aż po mediolański romantyzm. Kolejne sekcje ekspozycji ilustrują przemiany kulturowe, historyczne i społeczne w XIX-wiecznych Włoszech. Malarstwo historyczne, ze słynnymi portretami Alessandra Manzoniego i księżniczki Belgiojoso, przeplata się jednak z tematami mitologicznymi i sakralnymi, a także orientalizmem i kobiecą nagością.

Wystawę zainaugurował zorganizowany podczas EXPO flash mob nawiązujący do ikonicznego Pocałunku Hayeza. Towarzyszy jej przegląd filmowy inspirowany wydarzeniami przedstawionymi na obrazach artysty.

 

Więcej informacji na stronie internetowej Gallerie d’Italia.

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

“Portret mężczyzny” Antonella da Messina w Neapolu

Od 5 grudnia do 10 stycznia 2016 w Neapolu można podziwiać Portret mężczyzny Antonella da Messina.

41175-Ritratto_d_uomo_Antonello_da_Messina

  • Miejsce: Neapol, Palazzo Zevallos Stigliano, via Toledo 185
  • Daty: 5 grudnia 2015 – 10 stycznia 2016
  • Godziny otwarcia:
  • poniedziałek – piątek 10.00 – 18.00; sobota – niedziela 10.00 – 20.00
  • Bilety: normalny 5 euro, ulgowy 3 euro
  • wstęp wolny w każdą pierwszą niedzielę miesiąca

Gallerie d’Italia mieszczące się w Pałacu Zevallos Stigliano, siedzibie muzealnej banku Intesa Sanpaolo, mają zaszczyt gościć Portret mężczyzny pędzla Antonella da Messina. Wystawa inauguruje projekt „Znakomity gość”, który ma na celu zaprezentowanie szerszej publiczności cennych dzieł znajdujących się w prestiżowych kolekcjach, muzeach i kościołach.

Obraz Antonella da Messina należy do zbiorów Muzeum Sztuki Antycznej w Palazzo Madama w Turynie. Dzieło z 1467 roku łączy w sobie cechy typowe dla malarstwa włoskiego renesansu, zachwycając harmonią kompozycji. Ponadto przedstawienie frontalne, ciemne tło i wyjątkowa dbałość o szczegóły wskazują na wpływy sztuki flamandzkiej, z którą artysta spotkał się właśnie w Neapolu, w pracowni Colantonia.

Antonello, dzięki wyjątkowej przenikliwości psychologicznej, nadał spojrzeniu Mężczyzny błysk wyzwania nawiązujący z widzem milczący, lecz wymowny dialog.

Dodatkowe informacje pod numerem telefonu: (+39) 800 454 229

oraz adresem email: info@palazzozevallos.com

http://www.gallerieditalia.com/it/eventi/ritratto-duomo-di-antonello-da-messina-rassegna-lospite-illustre-1

 Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

SŁODKIE ŻYCIE

Depero, Gio Ponti, De Chirico. Od Liberty do włoskiego designu XX wieku. W Palazzo delle Esposizioni w Rzymie trwa wystawa przedmiotów, rysunków i plakatów pomiędzy Art Nouveau a futuryzmem. Do 17 stycznia.

una dolce vita

  • Miejsce: Rzym, Palazzo delle Esposizioni, via Nazionale 194
  • Daty: 16.10.2015-17.01.2016
  • Godziny otwarcia: poniedziałek-piątek 9.00-18.00,  sobota 9.00-14.00
  • Bilety: normalny 12,50 euro; ulgowy 10,00 euro

Do 17 stycznia w rzymskim Palazzo delle Esposizioni oglądać można wystawę “Una dolce vita? Dal Liberty al design italiano. 1900-1940” (Słodkie życie? Od Liberty do włoskiego designu. 1900-1940).

Wystawa obejmuje pierwsze dekady XX wieku. Jest to okres „paradoksalnego optymizmu”, intensywnej działalności twórczej, a w tle społeczeństwo włoskie w trakcie głębokich przemian, podsycanych nadziejami wiązanymi z rządem Giolittiego. Społeczeństwo, które wkrótce będzie musiało się zmierzyć z traumą pierwszej wojny światowej oraz tragicznym rezultatem reżimu Mussoliniego. Wystawa, składająca się z ponad stu dzieł, została ułożona chronologicznie i oparta na dialogu pomiędzy sztukami dekoracyjnymi a plastycznymi. Wśród wystawionych przedmiotów znajdują się prace m. in. Giacomo Balli, Fortunato Depero, Gio Pontiego i De Chrica.

Wystawa została zorganizowana przez Azienda Speciale Palaexpo we współpracy z Musée d’Orsay w Paryżu.

Więcej informacji na stronie Palazzo delle Esposizioni:

http://www.palazzoesposizioni.it/categorie/mostra-dal-liberty-al-design

Rezerwacja biletów:

http://www.coopculture.it/ticket.cfm?office=Una%20dolce%20vita%3F&id=57&evento=377

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

Wystawa rzeźb Henry’ego Moore’a w Rzymie

Miejsce: Termy Dioklecjana, oddział Museo Nazionale Romano, Viale Enrico De Nicola 79, Rzym.

Daty: od 24 września 2015 do 10 stycznia 2016.

Godziny otwarcia: codziennie od 9.00 do 19.30 (zamknięta w poniedziałki)

Bilety: normalny 13 euro, ulgowy 9,50 euro.

Po dwudziestu latach od ostatniej włoskiej wystawy poświęconej twórczości Henry’ego Moore’a w Rzymie został zorganizowany kolejny pokaz monograficzny prac angielskiego rzeźbiarza. Wystawa prezentuje wszystkie etapy twórczości Moore’a, uważanego, za jednego z najważniejszych rzeźbiarzy XX wieku. Wystawione dzieła, niektóre o monumentalnych rozmiarach, wchodzą w ciekawe relacje z przestrzenią antycznych term.

64 obiekty eksponowane w Rzymie pochodzą ze słynnej galerii Tate, która posiada jedną z najbogatszych i najbardziej reprezentatywnych kolekcji dzieł Moore’a na świecie, a rzeźby składające się na nią wybrał i podarował sam artysta. Niektóre z eksponatów zostały wypożyczone z ważnych instytucji włoskich, takich jak Galleria Nazionale d’Arte Moderna w Rzymie czy kolekcja Peggy Guggenheim w Wenecji, co podkreśla silne związki rzeźbiarza z Włochami.

Ekspozycja została podzielona na pięć części tematycznych:

Badania nowoczesności, pokazuje rozwój Moore’a jako artysty, który rozpoczyna od czerpania ze sztuki prymitywistycznej artystów takich jak Jacob Epstein i Constantin Brancusi, aż do coraz silniejszej abstrakcji, jak w pracach Picassa czy surrealistów.

Wojna i pokój, skupia się na dziełach ukazujących cierpienie czasów wojennych i na rosnącej popularności Moore’a po II wojnie światowej.

Matka i dziecko, pokazuje jeden z najczęściej poruszanych przez artystę tematów, pojawiających się prawie obsesyjnie na wszystkich etapach jego twórczości.

Figura rozciągnięta, to część ukazująca najważniejszy motyw w rzeźbiarskim dorobku artysty, dzięki któremu badał on możliwości różnego ujęcia kobiecego ciała, czyniąc je prawie abstrakcyjnym.

Rzeźba w przestrzeni publicznej, eksponuje dzieła związane z niektórymi zamówieniami publicznymi, dzięki którym Moore stał się rozpoznawalny na arenie międzynarodowej. Twórca dążył do uzyskania monumentalności, a jego kompozycje łączyły się z otaczającą je przestrzenią.


 

Więcej informacji, rezerwacja wizyt z przewodnikiem pod numerem telefonu +39 06 39967700 i na stronie: http://archeoroma.beniculturali.it/mostre/henry-moore

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

 

EL GRECO IN ITALIA Metamorfosi di un genio

Miejsce: Casa dei Carraresi, Treviso

Daty: 24 października 2015 – 10 kwietnia 2016

Godziny otwarcia: wtorek – piątek 9:00 – 19:00,  sobota  – niedziela 9:00-20:00

Bilety: normalny 12,00 euro; ulgowy 10,00 euro

 

Od 28 października tego roku możemy podziwiać wystawę poświęconą najważniejszemu okresowi twórczości El Greca.

Wystawa prezentuje najważniejsze lata w twórczości El Greca. To podróż w czasie i przestrzeni, która ukazuje stopniową przemianę artysty, aż do wykształcenia indywidualnego stylu, który nie ma sobie równych. Przede wszystkim możemy podziwiać dzieła stworzone przez El Greca w Italii, jak i obrazy wielkich mistrzów, którzy byli dla niego inspiracją (Tiziano, Tintoretto, Correggio, Jacopo Bassano). Celem ekspozycji jest odkrycie drogi przebytej przez genialnego artystę, który zainspirował wielu późniejszych twórców.

 

Więcej informacji i rezerwacja biletów:

www.elgrecotreviso.it, + 39 0422 513150,
info@elgrecotreviso.it, Facebook: Mostre-Treviso

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.