Lotto, Artemisia, Guercino Le stanze segrete di Vittorio Sgarbi

Le stanze segrete di Vittorio Sgarbi

18 marca – 30 października 2016

Osimo, Palazzo Campana

BANNER-MOSTRA-SGARBI-1024x394

 

Po sukcesie wystawy “Da Rubens a Maratta” w Palazzo Campana w Osimo zorganizowano drugie tak wielkie wydarzenie, które pozwoli zwiedzającym zobaczyć „Stanze Segrete” przygotowane przez Vittoria Sgarbi, który na przestrzeni ostatnich trzydziestu lat zebrał ponad sto dzieł sztuki. Wybór dzieł został dokonany na podstawie powiązań artystów z regionem Marche, zatem będzie można zobaczyć dzieła artystów takich jak: Cola Dell’Amatrice Lorenzo Lotto, Pier Leone Ghezzi i Francesco Podesti. Nie zabraknie tutaj także cennych dokumentów pochodzących z okolicznych regionów noszących miano „geografii artystycznej”.

Będzie to pierwsza taka okazja we Włoszech, gdzie będzie można podziwiać elementy zbiorów prywatnych, wybranych przez jednego krytyka.

 

osimo

Godziny:

Poniedziałek – piątek: 10-13, 16-20

Dnia świąteczne: 10-20

Sierpień : codziennie 10-22

Ostatnie wejście na 30 minut przed zamknięciem

 

lestanzen

 

Ceny:

Bilet normalny: 7 euro

Bilet rodzinny: 20 euro  ( 2 dorosłych i 1,2 lub 3 dzieci od 12 do 18 lat)

Bilet ulgowy: 5 euro

Darmowe wejście dla dzieci do 12 roku życia, osoby niepełnosprawne wraz z opiekunem, dziennikarze, nauczyciele, opiekunowie grup)

Rezerwacje: www.ticketone.it

 

 

opracowano na podstawie materiałów:

http://www.dailyslow.it/osimo-nuova-mostra-darte/

http://lestanzesegretedivittoriosgarbi.it/

https://www.facebook.com/Le-stanze-segrete-di-Vittorio-Sgarbi-1555767594745497/

MUSEO INTERNAZIONALE DELL’ETICHETTA DEL VINO

MUSEO INTERNAZIONALE DELL’ETICHETTA DEL VINO

Muzeum Etykiet w Cupramontana

 

cmontana1

Muzeum znajduje się w Palazzo Leoni, pochodzącym z XVIII wieku, zbudowanym dla rodzin Tucchi. Muzeum funkcjonuje od 1987 roku, a swą działalność rozpoczęło od wystawienia kolekcji, której kuratorem był  Armando Ginesi. Od momentu otwarcia zbiory nieustannie rosną, do dzisiaj szacuje się, że w muzeum zebrano około 100 000 etykiet z całego świata.

Wizyta w muzeum jest podzielona na trzy etapy: rozpoczyna się od sekcji historycznej czyli od etykiet z Chateaux del Bordolese, Graves, Sauternes, Pomerol oraz co ważne zawiera bogaty zbiór etykiet związanych z miejscową produkcją Verdicchio.

Sekcja współczesna zawiera etykiety pochodzące ze wszystkich kontynentów, które odzwierciedlają tradycje kraju pochodzenia. Poza tym sale ekspozycyjne pełne są zbiorów dedykowanych konkretnym wydarzeniom np. Forza Italia z okazji Mundialu 1990 roku i kolekcje wydawane w okrągłe rocznice ważnych wydarzeń.

Ostatnia część poświęcona jest sekcji artystycznej, która oferuje zwiedzającym eksponaty stworzone przez znanych artystów.

 

ET

Wejścia:

Bilet normalny: 2 euro

Ulgowy: 1,50 euro (osoby powyżej 60 lat, grupy szkolne, młodzież)

Bilet rodzinny: 5 euro

Darmowe wejście dla dzieci do 6 lat, osoby posiadające Kartę : Musei Privincia di Ancona lub Musei Marche

Dane kontaktowe:

Telefon: 0731 – 780199

Adres: Palazzo Leoni, Corso Giacomo Leopardi 58

60034 Cupramontana (AN)

e-mail:  comune@comune.cupramontana.an.it

 

Opracowano na podstawie:

http://www.museo-etichetta.it/

http://www.comune.cupramontana.an.it/c042016/zf/index.php/servizi-aggiuntivi/index/index/idtesto/20023

GALLERIA DEGLI UFFIZI: wycieczki z przewodnikiem

Także w tym roku Galleria degli Uffizi organizuje dla zwiedzających bezpłatne wycieczki z przewodnikiem, podczas których można podziwiać kolekcję Contini Bonacossi, która zawiera dzieła mistrzów toskańskich (Cimabue, Agnolo Gaddi, Andrea del Sarto), a także takich artystów jak Goya, El Greco, Veronese, Tintoretto i Bernini.  Wszyscy chętni muszą dokonać wcześniejszej rezerwacji ze względu na ograniczoną ilość miejsc (15). Wycieczki odbywają się w każdą środę rano o 9:30 i 11:30 oraz popołudniu o 14:00 i 16:00. Zwiedzający spotykają się 20 minut wcześniej przed trzecim wejściem licząc od Piazza della Signoria (porta 1 dei prenotati).

03

Żeby zarezerwować taką wycieczkę należy zadzwonić pod numer 055-2388693, czynny od wtorku do soboty w godzinach 14:30-16:30.

Jeśli znacie choć trochę włoski, nie wahajcie się i urozmaićcie swój pobyt we Florencji!

Dla tych, którym uda się być we Florencji akurat w pierwszy piątek miesiąca mamy kolejną propozycję. Galleria degli Uffizi o godz. 15 organizuje wycieczki do byłego kościoła San Pier Scheraggio (ex-Chiesa di San Pier Scheraggio). To niepowtarzalna okazja, by odwiedzić miejsce na co dzień zamknięte dla zwiedzających, gdzie możemy podziwiać freski Andrea del Castagno, dzieła pochodzące z XX w. autorstwa takich artystów jak Alberto Burri, Corrado Cagli, Renato Guttuso, Marino Marini czy Venturino Venturi, a także dwa obrazy Botticellego.

View_of_Ancient_Florence_by_Fabio_Borbottoni_1820-1902_(20)

 

Więcej informacji:
http://www.firenzetoday.it/eventi/uffizi-visite-guidate-gratuite-2016.html

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

Visioni/Wizje. Pejzaże sztuki polskiej i włoskiej w Częstochowie

W najbliższy piątek 11 marca 2016, o godzinie 18 w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie odbędzie się wernisaż wystawy

Visioni/Wizje. Pejzaże sztuki polskiej i włoskiej .

Miejsce: Miejska Galeria Sztuki Częstochowa,

ul. Al. Najświętszej Maryi Panny 64
Daty: Od 12.03.2016 do 10.04.2016
Godziny otwarcia: 10:30 – 18:00
Kontakt z Galerią : +48 34 324 60 57
Bilety: wstęp bezpłatny

Na wystawie będzie można zobaczyć 24 dzieła sztuki, w skład, których wchodzi 12 polskich artystów wybranych przez galerię „Labirynt” z Krakowa oraz 12 artystów z Włoch, którzy związani są z grupą Transvisionismo (z Piacenzy). Wśród dzieł znajdują się fotografie, rzeźby oraz obrazy.

Wystawa została stworzona w ramach szeroko pojętej wymiany kulturalnej, co ciekawe Visioni/Wizje można oglądać równolegle w Polce i we Włoszech. Kryterium wyboru prac była wolność ekspresji i stylu oraz swoboda technik. Artyści prezentują różne nurty, a elementem wspólnym jest przywiązanie do tradycji jakie przejawia się w ich twórczości. Stronę polską reprezentują między innymi: Teresa Żebrowska, Małgorzata Bielecka czy Edward Syty.

Organizatorami są Transvisionismo Studio, Laboratio d’Arte (Castell’Arquato, Włochy), Galeria Labirynt No2 (Kraków), Stowarzyszenie Forum Innowacyjności Odin (Kraków).

Więcej informacji:
http://www.sztukpuk.art.pl/wydarzenia%202015_04/1537.html
http://news.o.pl/2016/03/05/visioni-wizje-miejska-galeria-sztuki-czestochowa/#/

Zredagowane na podstawie materiałów prasowych

HERITAGE. Historie tkanin i mody

W grudniu 2015 roku Muzeum Tkaniny w Prato obchodziło swoje czterdziestolecie. Z tej okazji została zorganizowana specjalna ekspozycja prezentująca najpiękniejsze zbiory tego muzeum.

Wystawa potrwa do 30 kwietnia.

n2

Miejsce: Museo del Tessuto, Prato

Daty: 22 listopada 2015 – 30 kwietnia 2016

Godziny otwarcia: wtorek – czwartek 10:00-15:00; piątek – sobota 10:00-19:00; niedziela 15:00-19:00

Bilety: normalny 6 euro; ulgowy 4 euro

Wystawa HERITAGE to podróż w czasie ukazująca kolekcje Muzeum Tkaniny, które otworzyło swoje depozyty, by opowiedzieć o tkaninach i modzie.  Wszyscy zwiedzający mogą podziwiać wspaniałe zbiory, a wśród nich materiały, ubrania, akcesoria, biżuterię, stare czasopisma o modzie, oryginalne szkice strojów i rzadkie edycje książek oprawionych tkaninami.

n1

Naszą uwagę przyciągają nie tylko przepiękne przedmioty, ale wszystko to, co się za nimi kryje, a więc niesamowite historie osób, kolekcji, technik, manufaktur, materiałów i motywów dekoracyjnych. Wystawa nie do przegapienia dla wszystkich kochających modę!

Więcej informacji:

www.museodeltessuto.it

www.facebook.com/museodeltessuto

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

VIAGGIARE AD ARTE – sztuka podróżowania.

Cykl spotkań w Muzeum Ceramiki w Neapolu towarzyszący otwarciu ekspozycji stałej.

01f1a05053c6242fcfa23075e5b963c1_XL

Miejsce: Muzeum Ceramiki Księcia di Martina, willa Floridiana przy ul. Cimarosa 77 i ul. A. Falcone 171, Neapol.

Daty: 16 stycznia – 28 maja 2016.

Bilety: normalny 2 euro, ulgowy 1 euro. W pierwszą niedzielę miesiąca wstęp wolny.

Godziny otwarcia: poniedziałek – niedziela, 8.30 – 14.00, we wtorki muzeum nieczynne.

Muzeum Ceramiki Księcia di Martina udostępnia publiczności część swoich zbiorów sztuki dekoracyjnej. Bogata kolekcja, podarowana Neapolowi przez potomków Placida de Sangro, księcia di Martina, obejmuje sztukę Dalekiego Wschodu, m.in. porcelanę chińską i japońską, przedmioty dekorowane emalią, laką i wykonane z kamieni półszlachetnych, a także zbiory renesansowej i barokowej ceramiki, szkła z Murano, czeskie kryształy, emalie z Limoges, przedmioty z kości słoniowej, szkatułki, klucze, nakrycia stołowe i bałtyckie bursztyny.

Muzeum, mieszczące się w willi Floridiana, eleganckim, XVIII-wiecznym pałacu otoczonym ogrodem z widokiem na miasto, zostało zamknięte z powodu konserwacji budynku. Prace nadal trwają, jednak większość wnętrz, wraz z odsłoniętymi, oryginalnymi dekoracjami ściennymi i częścią ekspozycji stałej, jest już dostępna dla zwiedzających.

Otwarciu wystawy towarzyszy cykl spotkań pod hasłem „sztuka podróżowania”: Viaggiare ad arte. Conversazioni in Floridiana tra arte, letteratura, teatro e musica. Temat najbliższych „konwersacji”, które odbędą się w sobotę, 12 marca, to „Neapol, muzyczna stolica Grand Touru”.

Program spotkań:

Sobota 12 marca 2016, godz. 11.00

Neapol, muzyczna stolica Grand Touru – Lucio Tufano, muzykolog.

 

Sobota 9 kwietnia 2016, godz. 11.00

Louise Colet, “Une voyageuse en crinoline” – Annalisa Aruta Stampacchia, Uniwersytet Fryderyka II w Neapolu.

 

Sobota 30 kwietnia 2016, godz. 11.00

W podróży z netsuke między Orientem a Zachodem  – Marina Santucci, dyrektor Biura Konserwacji, Muzeum Capodimonte.

 

Sobota 14 maja 2016, godz. 11.00

Luksus prêt-à-porter do wygodnego podróżowania – Maia Confalone, historyk sztuki, Progetto Museo.

 

Sobota 28 maja 2016, godz. 11.00

Sztuka w podróży: od obelisków egipskich po Guernikę Picassa – Brigitte Daprà, dyrektor Biura Wystaw, Muzeum Capodimonte.

 

Obowiązuje bilet wstępu do Muzeum.

 

Więcej informacji:

polomusealecampania.beniculturali.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

LACUS IUTURNAE. Święta fontanna powraca na Forum Romanum

Na Forum Romanum powraca 7 rzeźb otoczenia fontanny nazywanej Lacus Iuturnae – źródła poświęconego bogini Juturnie – patronce źródeł i opiekunce wszystkich wód w Lacjum. Było to najważniejsze miejsce tego typu w Rzymie, a jego wody uważano za lecznicze.

lactus

Miejsce: Rzym, Forum Romanum.

Daty: 6 marca – 20 października 2016.

Ceny biletów: w cenie biletu wstępu na Forum Romanum (12 euro normalny, 7.50 euro ulgowy)

 

W grupie rzeźbiarskiej związanej z fontanną odnajdziemy Kastora i Polluksa, zwanych w mitologii rzymskiej Kastorami (zlatynizowane postacie Dioskurów z mitologii greckiej), a także sceny z ich życia wyrzeźbione z czterech stron ołtarza, na jego pozostałych bokach znaleźć można wizerunki Zeusa i Ledy (rodziców braci), a także niewielką główkę kobiecą – być może patronkę źródła. Wśród rzeźb jest także posąg Apolla i obudowa studni – to na niej odnajdziemy napis wspominający Marcusa Barbatiusa Pollio, urzędnika, za którego rządów rzeźby powstały (I w. n. e.), który swoją fundacje Juturnie.

Ze źródłem związana była także jedna z rzymskich legend – według niej mityczni bracia pojawili się podczas bitwy pod Regillus (499 n.e.) i pomogli Rzymianom w obronie miasta. Niedługo po tym wydarzeniu podobno widziano ich, jak poili swoje konie przy źródle i obwieszczali ludowi zwycięstwo.

Fontanna i jej otoczenie zostały odkryte podczas wykopalisk na Forum w roku 1900, później, w latach ’80 podjęto dokładniejsze badania naukowe z nią związane. Rozbite figury Dioskurów, datowane na koniec II w. lub początek I w. n.e., znaleziono w pobliżu fontanny – według konserwatorów można przypuszczać, że zostały zniszczone celowo. Sama obudowa fontanny pochodzi z czasów Augusta ( 27 r. p.n.e. – 14 n.e.), natomiast ołtarz z II w. n.e. Figura Apolla stanowiła prawdopodobnie dekorację jeszcze jednej budowli w pobliżu związanej z wodą wodą – pobliskiego budynku administracji wód i akweduktów (Statio Aquarum). Choć wszystkie elementy możemy oglądać teraz w Świątyni Romulusa, miejsce z którego pochodzą można łatwo odnaleźć – znajduje się ono blisko obecnego miejsca ekspozycji, a w jego środku odnajdziemy wyraźny ślad po ołtarzu. Obok znajdowały się także niewielka świątynka (prawdopodobnie miejsce kultu Juturny) i ceglana siedziba Statio Aquarum, która musiała być pierwotnie pokryta dekoracją rzeźbiarską.

Warto zobaczyć coś nowego na Forum Romanum!

Zredagowano na podstawie:

http://www.coopculture.it/events.cfm?id=301

MARZENIE ALDA. Humanizm i druk w oficynie wydawniczej Alda Manuzia.

W pięćsetną rocznicę śmierci Alda Manuzia Biblioteka Narodowa w Neapolu przypomina postać tego wielkiego wydawcy i humanisty.

il sogno di aldo2

Miejsce: Biblioteka Narodowa w Neapolu im. Wiktora Emanuela III, piazza del Plebiscito 1, Neapol.

Daty: 18 grudnia 2015 – 29 lutego 2016.

Bilety: wstęp wolny.

Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek od 9 do 18, w soboty od 9 do 13.

Aldo Manuzio, filolog, lingwista, znawca greki i łaciny, założył w Wenecji w latach 90. XV wieku oficynę wydawniczą publikującą dzieła starożytnych klasyków. Tak rozpoczęła się realizacja jego projektu kulturowego. Pierwszą publikacją była, wydana w 1495 roku, Erotemata, gramatyka języka greckiego autorstwa Konstantego Laskarisa, uzupełniona licznymi komentarzami i tłumaczeniem na łacinę. Po zapewnieniu swym czytelnikom niezbędnego narzędzia do odkrywania tekstów greckich, Manuzio opublikował prace Arystotelesa (łącznie 5 tomów), a następnie gramatyków, poetów, mówców, historyków oraz innych, ważnych dla humanizmu, autorów.

Biblioteka Narodowa w Neapolu posiada bogatą kolekcję aldowskich publikacji obejmującą niemal wszystkie 131 wydawnictw, od pierwszej – Erotematy – po De rerum natura Lukrecjusza, którego wydanie zostało ukończone w lutym 1515 roku, na kilka dni przed śmiercią Manuzia.

Wystawa mieści się w Sali Ekspozycyjnej Biblioteki, w malowniczych, osiemnastowiecznych wnętrzach Pałacu Królewskiego przy piazza del Plebiscito.

 

Więcej informacji:

www.bnnonline.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

GIOVANNI FATTORI w Padwie

Retrospektywa Giovanniego Fattoriego (1825-1908) w Padwie prezentuje sylwetkę jednego z najważniejszych włoskich malarzy końca XIX i początku XX wieku.

FattoriInVedetta2

Giovanni Fattori, Biała ściana, 1872

Miejsce: Padwa, Palazzo Zabarella (via degli Zabarella, 14)

Daty: 24 października 2015 – 28 marca 2016

Godziny otwarcia: wtorek-niedziela, 9:30-19:00 (kasy czynne do 18:15)

Ceny biletów: 12€ – normalny, 10€ – ulgowy dla seniorów powyżej 65. roku życia i studentów od 18. do 25. roku życia, 6€ – ulgowy dla dzieci od 6. do 17. roku życia, 15€ – bilet otwarty bez konkretnej daty, wstęp wolny – dzieci do 5. roku życia, dziennikarze za okazaniem legitymacji, opiekunowie osób niepełnosprawnych.

Giovanni_Fattori_027

Giovanni Fattori, Rotunda w Palmieri, 1866

Ponad sto obrazów pozwala na chronologiczne i tematyczne prześledzenie etapów twórczości jednego z artystów współtworzących grupę Macchiaioli – począwszy od pełnego artystycznego wyrazu Autoportretu z 1854 roku aż do arcydzieł stworzonych w pierwszych latach nowego stulecia. Malarskie oevre Fattoriego oscyluje pomiędzy krajobrazami ujętymi w autorskich interpretacjach, niesamowitymi portretami, kroniką historii współczesnej, której był świadkiem a scenami z życia codziennego, pełnymi stanów duszy i problemów ludzkości.

Wystawa prowadzi przez wszystkie etapy działalności artystycznej malarza, począwszy od okresu spotkań we florenckim Caffè Michelangelo i rewolucji Macchiaiolich, w której odegrał pierwszoplanową rolę, aż po rozczarowanie nowo stworzonym narodem i krwawymi walkami Risorgimenta. Przejścia od małych do dużych formatów, zmiany sposobu malowania – od światłocieniowych plam barwnych z Rotundy w Palmieri , przez triumf rysunku w kompozycjach upamiętniających ważne bitwy aż po deformacje obecne w ostatnich dziełach – wszystko to składa się na niezwykle bogate życie artystyczne tego toskańskiego artysty. Wyjątkowym dopełnieniem dzieł malarskich Fattoriego są prace graficzne (akwaforty na płycie cynowej), które potwierdzają jego mistrzostwo techniczne i wyczucie stylistyczne również w tym medium.

FattoriSoldati-francesi

Giovanni Fattori, Francuscy żołnierze, ok. 1859

G.Fattori-battagliamagenta

Giovanni Fattori,Włoskie pole bitwy pod Magentą, 1861-1862

94ok

Giovanni Fattori, Spokojny wół, 1904

Więcej informacji:

http://www.zabarella.it/mostre/fattori/

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

EKSCENTRYCZNA NATURA w Sali Czterech Pór Roku w Turynie.

Książęce morele, królewskie dynie i nieustraszone kalafiory sportretowane w wielkim stylu przez Bartolomea Bimbiego na życzenie Jego Wysokości Wielkiego Księcia Kosmy III Medyceusza.

44289-Copia_di_Cavolfiore_del_canonico_Venuti_88x118_0_1
Bartolomeo Bimbi, Kalafior kanonika Venutiego i rzodkiew czarna z majątku markiza Corsiego, 1706.

Miejsce: Sala Czterech Pór Roku, Pałac Madama, Museo Civico d’Arte Antica, Piazza Castello, Turyn.

Daty: 29 stycznia – 11 kwietnia 2016.

Bilety: normalny 10 euro, ulgowy 8 euro. W pierwszą środę miesiąca (z wyjątkiem świąt) wstęp wolny.

Godziny otwarcia: poniedziałek – sobota 10 – 18, w niedziele 10 – 19. We wtorki muzeum nieczynne.

635649_cedrato
Bartolomeo Bimbi, Gigantyczny cytron na marmurowej podstawie, przed 1713.

Starożytne trufle, dynie i arbuzy, przedziwne kalafiory, wielkie morele, gigantyczne cytrony. I jeszcze karczochy, melony, bób, kłosy zboża, kiście winogron, gruszki, daktyle, buraki, słoneczniki, kapusty, grzyby, kasztany. Oto bohaterowie wystawy Ekscentryczna natura. Owoce i warzywa ekstrawaganckie i zadziwiające na obrazach Bartolomea Bimbiego dla rodu Medyceuszy (Eccentrica Natura. Frutti e ortaggi stravaganti e bizzarri nei dipinti di Bartolomeo Bimbi per la famiglia Medici).

Bartolomeo Bimbi (1648 – 1729) był nadwornym malarzem księcia Kosmy III Medyceusza, mistrzem przedstawiania natury w jej rozlicznych formach. Wraz z dworskim botanikiem, Pierem Antonim Michelim, rozpoczął wielkie dzieło systematycznego katalogowania według gatunku, okresu owocowania, czy pochodzenia roślin sprowadzanych do Florencji z całego świata.

Wynikiem współpracy malarza i botanika jest zbiór dzieł zupełnie wyjątkowy w panoramie malarstwa włoskiego, przedstawiający „portrety” owoców i warzyw, należące do jednych ze wspanialszych przykładów martwej natury tego okresu.

Wystawa prac Bimbiego, zaaranżowana widowiskowo w siedemnastowiecznej Sali Czterech Pór Roku w Pałacu Madama, została urozmaicona kolekcją woskowych modeli przedstawiających naturalnej wielkości owoce.

Zucca dei monaci di Monteoliveto 146x201
Bartolomeo Bimbi, Dynia mnichów z Monteoliveto, 1714.
Stravagante piede di cavolfiore 86x116
Bartolomeo Bimbi, Ekstrawagancki liść kalafiora markiza Capponiego, 1707.
Tartufo di Castel Leone 89x122
Bartolomeo Bimbi, Trufla z Castel Leone, 1706.

Więcej informacji:

http://www.palazzomadamatorino.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.