GALLERIA DEGLI UFFIZI: wycieczki z przewodnikiem

Także w tym roku Galleria degli Uffizi organizuje dla zwiedzających bezpłatne wycieczki z przewodnikiem, podczas których można podziwiać kolekcję Contini Bonacossi, która zawiera dzieła mistrzów toskańskich (Cimabue, Agnolo Gaddi, Andrea del Sarto), a także takich artystów jak Goya, El Greco, Veronese, Tintoretto i Bernini.  Wszyscy chętni muszą dokonać wcześniejszej rezerwacji ze względu na ograniczoną ilość miejsc (15). Wycieczki odbywają się w każdą środę rano o 9:30 i 11:30 oraz popołudniu o 14:00 i 16:00. Zwiedzający spotykają się 20 minut wcześniej przed trzecim wejściem licząc od Piazza della Signoria (porta 1 dei prenotati).

03

Żeby zarezerwować taką wycieczkę należy zadzwonić pod numer 055-2388693, czynny od wtorku do soboty w godzinach 14:30-16:30.

Jeśli znacie choć trochę włoski, nie wahajcie się i urozmaićcie swój pobyt we Florencji!

Dla tych, którym uda się być we Florencji akurat w pierwszy piątek miesiąca mamy kolejną propozycję. Galleria degli Uffizi o godz. 15 organizuje wycieczki do byłego kościoła San Pier Scheraggio (ex-Chiesa di San Pier Scheraggio). To niepowtarzalna okazja, by odwiedzić miejsce na co dzień zamknięte dla zwiedzających, gdzie możemy podziwiać freski Andrea del Castagno, dzieła pochodzące z XX w. autorstwa takich artystów jak Alberto Burri, Corrado Cagli, Renato Guttuso, Marino Marini czy Venturino Venturi, a także dwa obrazy Botticellego.

View_of_Ancient_Florence_by_Fabio_Borbottoni_1820-1902_(20)

 

Więcej informacji:
http://www.firenzetoday.it/eventi/uffizi-visite-guidate-gratuite-2016.html

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

Visioni/Wizje. Pejzaże sztuki polskiej i włoskiej w Częstochowie

W najbliższy piątek 11 marca 2016, o godzinie 18 w Miejskiej Galerii Sztuki w Częstochowie odbędzie się wernisaż wystawy

Visioni/Wizje. Pejzaże sztuki polskiej i włoskiej .

Miejsce: Miejska Galeria Sztuki Częstochowa,

ul. Al. Najświętszej Maryi Panny 64
Daty: Od 12.03.2016 do 10.04.2016
Godziny otwarcia: 10:30 – 18:00
Kontakt z Galerią : +48 34 324 60 57
Bilety: wstęp bezpłatny

Na wystawie będzie można zobaczyć 24 dzieła sztuki, w skład, których wchodzi 12 polskich artystów wybranych przez galerię „Labirynt” z Krakowa oraz 12 artystów z Włoch, którzy związani są z grupą Transvisionismo (z Piacenzy). Wśród dzieł znajdują się fotografie, rzeźby oraz obrazy.

Wystawa została stworzona w ramach szeroko pojętej wymiany kulturalnej, co ciekawe Visioni/Wizje można oglądać równolegle w Polce i we Włoszech. Kryterium wyboru prac była wolność ekspresji i stylu oraz swoboda technik. Artyści prezentują różne nurty, a elementem wspólnym jest przywiązanie do tradycji jakie przejawia się w ich twórczości. Stronę polską reprezentują między innymi: Teresa Żebrowska, Małgorzata Bielecka czy Edward Syty.

Organizatorami są Transvisionismo Studio, Laboratio d’Arte (Castell’Arquato, Włochy), Galeria Labirynt No2 (Kraków), Stowarzyszenie Forum Innowacyjności Odin (Kraków).

Więcej informacji:
http://www.sztukpuk.art.pl/wydarzenia%202015_04/1537.html
http://news.o.pl/2016/03/05/visioni-wizje-miejska-galeria-sztuki-czestochowa/#/

Zredagowane na podstawie materiałów prasowych

HERITAGE. Historie tkanin i mody

W grudniu 2015 roku Muzeum Tkaniny w Prato obchodziło swoje czterdziestolecie. Z tej okazji została zorganizowana specjalna ekspozycja prezentująca najpiękniejsze zbiory tego muzeum.

Wystawa potrwa do 30 kwietnia.

n2

Miejsce: Museo del Tessuto, Prato

Daty: 22 listopada 2015 – 30 kwietnia 2016

Godziny otwarcia: wtorek – czwartek 10:00-15:00; piątek – sobota 10:00-19:00; niedziela 15:00-19:00

Bilety: normalny 6 euro; ulgowy 4 euro

Wystawa HERITAGE to podróż w czasie ukazująca kolekcje Muzeum Tkaniny, które otworzyło swoje depozyty, by opowiedzieć o tkaninach i modzie.  Wszyscy zwiedzający mogą podziwiać wspaniałe zbiory, a wśród nich materiały, ubrania, akcesoria, biżuterię, stare czasopisma o modzie, oryginalne szkice strojów i rzadkie edycje książek oprawionych tkaninami.

n1

Naszą uwagę przyciągają nie tylko przepiękne przedmioty, ale wszystko to, co się za nimi kryje, a więc niesamowite historie osób, kolekcji, technik, manufaktur, materiałów i motywów dekoracyjnych. Wystawa nie do przegapienia dla wszystkich kochających modę!

Więcej informacji:

www.museodeltessuto.it

www.facebook.com/museodeltessuto

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

VIAGGIARE AD ARTE – sztuka podróżowania.

Cykl spotkań w Muzeum Ceramiki w Neapolu towarzyszący otwarciu ekspozycji stałej.

01f1a05053c6242fcfa23075e5b963c1_XL

Miejsce: Muzeum Ceramiki Księcia di Martina, willa Floridiana przy ul. Cimarosa 77 i ul. A. Falcone 171, Neapol.

Daty: 16 stycznia – 28 maja 2016.

Bilety: normalny 2 euro, ulgowy 1 euro. W pierwszą niedzielę miesiąca wstęp wolny.

Godziny otwarcia: poniedziałek – niedziela, 8.30 – 14.00, we wtorki muzeum nieczynne.

Muzeum Ceramiki Księcia di Martina udostępnia publiczności część swoich zbiorów sztuki dekoracyjnej. Bogata kolekcja, podarowana Neapolowi przez potomków Placida de Sangro, księcia di Martina, obejmuje sztukę Dalekiego Wschodu, m.in. porcelanę chińską i japońską, przedmioty dekorowane emalią, laką i wykonane z kamieni półszlachetnych, a także zbiory renesansowej i barokowej ceramiki, szkła z Murano, czeskie kryształy, emalie z Limoges, przedmioty z kości słoniowej, szkatułki, klucze, nakrycia stołowe i bałtyckie bursztyny.

Muzeum, mieszczące się w willi Floridiana, eleganckim, XVIII-wiecznym pałacu otoczonym ogrodem z widokiem na miasto, zostało zamknięte z powodu konserwacji budynku. Prace nadal trwają, jednak większość wnętrz, wraz z odsłoniętymi, oryginalnymi dekoracjami ściennymi i częścią ekspozycji stałej, jest już dostępna dla zwiedzających.

Otwarciu wystawy towarzyszy cykl spotkań pod hasłem „sztuka podróżowania”: Viaggiare ad arte. Conversazioni in Floridiana tra arte, letteratura, teatro e musica. Temat najbliższych „konwersacji”, które odbędą się w sobotę, 12 marca, to „Neapol, muzyczna stolica Grand Touru”.

Program spotkań:

Sobota 12 marca 2016, godz. 11.00

Neapol, muzyczna stolica Grand Touru – Lucio Tufano, muzykolog.

 

Sobota 9 kwietnia 2016, godz. 11.00

Louise Colet, “Une voyageuse en crinoline” – Annalisa Aruta Stampacchia, Uniwersytet Fryderyka II w Neapolu.

 

Sobota 30 kwietnia 2016, godz. 11.00

W podróży z netsuke między Orientem a Zachodem  – Marina Santucci, dyrektor Biura Konserwacji, Muzeum Capodimonte.

 

Sobota 14 maja 2016, godz. 11.00

Luksus prêt-à-porter do wygodnego podróżowania – Maia Confalone, historyk sztuki, Progetto Museo.

 

Sobota 28 maja 2016, godz. 11.00

Sztuka w podróży: od obelisków egipskich po Guernikę Picassa – Brigitte Daprà, dyrektor Biura Wystaw, Muzeum Capodimonte.

 

Obowiązuje bilet wstępu do Muzeum.

 

Więcej informacji:

polomusealecampania.beniculturali.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

LACUS IUTURNAE. Święta fontanna powraca na Forum Romanum

Na Forum Romanum powraca 7 rzeźb otoczenia fontanny nazywanej Lacus Iuturnae – źródła poświęconego bogini Juturnie – patronce źródeł i opiekunce wszystkich wód w Lacjum. Było to najważniejsze miejsce tego typu w Rzymie, a jego wody uważano za lecznicze.

lactus

Miejsce: Rzym, Forum Romanum.

Daty: 6 marca – 20 października 2016.

Ceny biletów: w cenie biletu wstępu na Forum Romanum (12 euro normalny, 7.50 euro ulgowy)

 

W grupie rzeźbiarskiej związanej z fontanną odnajdziemy Kastora i Polluksa, zwanych w mitologii rzymskiej Kastorami (zlatynizowane postacie Dioskurów z mitologii greckiej), a także sceny z ich życia wyrzeźbione z czterech stron ołtarza, na jego pozostałych bokach znaleźć można wizerunki Zeusa i Ledy (rodziców braci), a także niewielką główkę kobiecą – być może patronkę źródła. Wśród rzeźb jest także posąg Apolla i obudowa studni – to na niej odnajdziemy napis wspominający Marcusa Barbatiusa Pollio, urzędnika, za którego rządów rzeźby powstały (I w. n. e.), który swoją fundacje Juturnie.

Ze źródłem związana była także jedna z rzymskich legend – według niej mityczni bracia pojawili się podczas bitwy pod Regillus (499 n.e.) i pomogli Rzymianom w obronie miasta. Niedługo po tym wydarzeniu podobno widziano ich, jak poili swoje konie przy źródle i obwieszczali ludowi zwycięstwo.

Fontanna i jej otoczenie zostały odkryte podczas wykopalisk na Forum w roku 1900, później, w latach ’80 podjęto dokładniejsze badania naukowe z nią związane. Rozbite figury Dioskurów, datowane na koniec II w. lub początek I w. n.e., znaleziono w pobliżu fontanny – według konserwatorów można przypuszczać, że zostały zniszczone celowo. Sama obudowa fontanny pochodzi z czasów Augusta ( 27 r. p.n.e. – 14 n.e.), natomiast ołtarz z II w. n.e. Figura Apolla stanowiła prawdopodobnie dekorację jeszcze jednej budowli w pobliżu związanej z wodą wodą – pobliskiego budynku administracji wód i akweduktów (Statio Aquarum). Choć wszystkie elementy możemy oglądać teraz w Świątyni Romulusa, miejsce z którego pochodzą można łatwo odnaleźć – znajduje się ono blisko obecnego miejsca ekspozycji, a w jego środku odnajdziemy wyraźny ślad po ołtarzu. Obok znajdowały się także niewielka świątynka (prawdopodobnie miejsce kultu Juturny) i ceglana siedziba Statio Aquarum, która musiała być pierwotnie pokryta dekoracją rzeźbiarską.

Warto zobaczyć coś nowego na Forum Romanum!

Zredagowano na podstawie:

http://www.coopculture.it/events.cfm?id=301

MARZENIE ALDA. Humanizm i druk w oficynie wydawniczej Alda Manuzia.

W pięćsetną rocznicę śmierci Alda Manuzia Biblioteka Narodowa w Neapolu przypomina postać tego wielkiego wydawcy i humanisty.

il sogno di aldo2

Miejsce: Biblioteka Narodowa w Neapolu im. Wiktora Emanuela III, piazza del Plebiscito 1, Neapol.

Daty: 18 grudnia 2015 – 29 lutego 2016.

Bilety: wstęp wolny.

Godziny otwarcia: poniedziałek – piątek od 9 do 18, w soboty od 9 do 13.

Aldo Manuzio, filolog, lingwista, znawca greki i łaciny, założył w Wenecji w latach 90. XV wieku oficynę wydawniczą publikującą dzieła starożytnych klasyków. Tak rozpoczęła się realizacja jego projektu kulturowego. Pierwszą publikacją była, wydana w 1495 roku, Erotemata, gramatyka języka greckiego autorstwa Konstantego Laskarisa, uzupełniona licznymi komentarzami i tłumaczeniem na łacinę. Po zapewnieniu swym czytelnikom niezbędnego narzędzia do odkrywania tekstów greckich, Manuzio opublikował prace Arystotelesa (łącznie 5 tomów), a następnie gramatyków, poetów, mówców, historyków oraz innych, ważnych dla humanizmu, autorów.

Biblioteka Narodowa w Neapolu posiada bogatą kolekcję aldowskich publikacji obejmującą niemal wszystkie 131 wydawnictw, od pierwszej – Erotematy – po De rerum natura Lukrecjusza, którego wydanie zostało ukończone w lutym 1515 roku, na kilka dni przed śmiercią Manuzia.

Wystawa mieści się w Sali Ekspozycyjnej Biblioteki, w malowniczych, osiemnastowiecznych wnętrzach Pałacu Królewskiego przy piazza del Plebiscito.

 

Więcej informacji:

www.bnnonline.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

GIOVANNI FATTORI w Padwie

Retrospektywa Giovanniego Fattoriego (1825-1908) w Padwie prezentuje sylwetkę jednego z najważniejszych włoskich malarzy końca XIX i początku XX wieku.

FattoriInVedetta2

Giovanni Fattori, Biała ściana, 1872

Miejsce: Padwa, Palazzo Zabarella (via degli Zabarella, 14)

Daty: 24 października 2015 – 28 marca 2016

Godziny otwarcia: wtorek-niedziela, 9:30-19:00 (kasy czynne do 18:15)

Ceny biletów: 12€ – normalny, 10€ – ulgowy dla seniorów powyżej 65. roku życia i studentów od 18. do 25. roku życia, 6€ – ulgowy dla dzieci od 6. do 17. roku życia, 15€ – bilet otwarty bez konkretnej daty, wstęp wolny – dzieci do 5. roku życia, dziennikarze za okazaniem legitymacji, opiekunowie osób niepełnosprawnych.

Giovanni_Fattori_027

Giovanni Fattori, Rotunda w Palmieri, 1866

Ponad sto obrazów pozwala na chronologiczne i tematyczne prześledzenie etapów twórczości jednego z artystów współtworzących grupę Macchiaioli – począwszy od pełnego artystycznego wyrazu Autoportretu z 1854 roku aż do arcydzieł stworzonych w pierwszych latach nowego stulecia. Malarskie oevre Fattoriego oscyluje pomiędzy krajobrazami ujętymi w autorskich interpretacjach, niesamowitymi portretami, kroniką historii współczesnej, której był świadkiem a scenami z życia codziennego, pełnymi stanów duszy i problemów ludzkości.

Wystawa prowadzi przez wszystkie etapy działalności artystycznej malarza, począwszy od okresu spotkań we florenckim Caffè Michelangelo i rewolucji Macchiaiolich, w której odegrał pierwszoplanową rolę, aż po rozczarowanie nowo stworzonym narodem i krwawymi walkami Risorgimenta. Przejścia od małych do dużych formatów, zmiany sposobu malowania – od światłocieniowych plam barwnych z Rotundy w Palmieri , przez triumf rysunku w kompozycjach upamiętniających ważne bitwy aż po deformacje obecne w ostatnich dziełach – wszystko to składa się na niezwykle bogate życie artystyczne tego toskańskiego artysty. Wyjątkowym dopełnieniem dzieł malarskich Fattoriego są prace graficzne (akwaforty na płycie cynowej), które potwierdzają jego mistrzostwo techniczne i wyczucie stylistyczne również w tym medium.

FattoriSoldati-francesi

Giovanni Fattori, Francuscy żołnierze, ok. 1859

G.Fattori-battagliamagenta

Giovanni Fattori,Włoskie pole bitwy pod Magentą, 1861-1862

94ok

Giovanni Fattori, Spokojny wół, 1904

Więcej informacji:

http://www.zabarella.it/mostre/fattori/

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

EKSCENTRYCZNA NATURA w Sali Czterech Pór Roku w Turynie.

Książęce morele, królewskie dynie i nieustraszone kalafiory sportretowane w wielkim stylu przez Bartolomea Bimbiego na życzenie Jego Wysokości Wielkiego Księcia Kosmy III Medyceusza.

44289-Copia_di_Cavolfiore_del_canonico_Venuti_88x118_0_1
Bartolomeo Bimbi, Kalafior kanonika Venutiego i rzodkiew czarna z majątku markiza Corsiego, 1706.

Miejsce: Sala Czterech Pór Roku, Pałac Madama, Museo Civico d’Arte Antica, Piazza Castello, Turyn.

Daty: 29 stycznia – 11 kwietnia 2016.

Bilety: normalny 10 euro, ulgowy 8 euro. W pierwszą środę miesiąca (z wyjątkiem świąt) wstęp wolny.

Godziny otwarcia: poniedziałek – sobota 10 – 18, w niedziele 10 – 19. We wtorki muzeum nieczynne.

635649_cedrato
Bartolomeo Bimbi, Gigantyczny cytron na marmurowej podstawie, przed 1713.

Starożytne trufle, dynie i arbuzy, przedziwne kalafiory, wielkie morele, gigantyczne cytrony. I jeszcze karczochy, melony, bób, kłosy zboża, kiście winogron, gruszki, daktyle, buraki, słoneczniki, kapusty, grzyby, kasztany. Oto bohaterowie wystawy Ekscentryczna natura. Owoce i warzywa ekstrawaganckie i zadziwiające na obrazach Bartolomea Bimbiego dla rodu Medyceuszy (Eccentrica Natura. Frutti e ortaggi stravaganti e bizzarri nei dipinti di Bartolomeo Bimbi per la famiglia Medici).

Bartolomeo Bimbi (1648 – 1729) był nadwornym malarzem księcia Kosmy III Medyceusza, mistrzem przedstawiania natury w jej rozlicznych formach. Wraz z dworskim botanikiem, Pierem Antonim Michelim, rozpoczął wielkie dzieło systematycznego katalogowania według gatunku, okresu owocowania, czy pochodzenia roślin sprowadzanych do Florencji z całego świata.

Wynikiem współpracy malarza i botanika jest zbiór dzieł zupełnie wyjątkowy w panoramie malarstwa włoskiego, przedstawiający „portrety” owoców i warzyw, należące do jednych ze wspanialszych przykładów martwej natury tego okresu.

Wystawa prac Bimbiego, zaaranżowana widowiskowo w siedemnastowiecznej Sali Czterech Pór Roku w Pałacu Madama, została urozmaicona kolekcją woskowych modeli przedstawiających naturalnej wielkości owoce.

Zucca dei monaci di Monteoliveto 146x201
Bartolomeo Bimbi, Dynia mnichów z Monteoliveto, 1714.
Stravagante piede di cavolfiore 86x116
Bartolomeo Bimbi, Ekstrawagancki liść kalafiora markiza Capponiego, 1707.
Tartufo di Castel Leone 89x122
Bartolomeo Bimbi, Trufla z Castel Leone, 1706.

Więcej informacji:

http://www.palazzomadamatorino.it

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

BREUGHLOWIE w Bolonii

Od 2 października 2015 do 28 lutego 2016 w salach Palazzo Albergati w Bolonii trwa wystawa monograficzna poświęcona malarstwu rodziny Brueghlów.

image
Pieter Breughel młody, Taniec weselny, ok. 1610

Miejsce: Palazzo Albergati, via Saragozza 28

Daty: 2 października 2015 – 28 lutego 2016

Bilety: normalny (w cenę biletu wliczony jest przewodnik audio) 13 euro, ulgowy (dla mlodzieży poniżej 18 lat i mlodzieży akademickiej do 26 lat) 11 euro, ulgowy (dla dzieci poniżej 15 lat) 5 euro; wstęp wolny dla dzieci poniżej 5 lat, osób niepełnosprawnych oraz ich opiekunów.

Godziny otwarcia: poniedziałek-niedziela 10.00 – 20.00; w święta: 1 listopada 10.00 – 20.00; 8 grudnia 10.00 – 20.00; 24 grudnia 10.00 – 18.00; 25 grudnia 12.00 – 20.00; 26 grudnia 10.00 – 20.00; 31 grudnia 10.00 – 18.00; 1 stycznia 12.00 – 20.00; 6 stycznia 10.00 – 20.00

W salach Palazzo Albergati można podziwiać arcydzieła malarstwa Breughlów z przełomu XVI i XVII wieku, które odzwierciedlają dzieje tej rodziny i sztuki flamadzkiej na przestrzeni 150 lat.

Wśród wystawionych prac, można zobaczyć m.in. Zmartwychwstanie (ok. 1563) Pietera Breughla starszego, Taniec weselny (ok. 1610) Pietera Breughla młodszego, Krajobraz z rzeką (1595-1600) Jana Breughla starego, Spotkanie podróżników (ok. 1630) Jana Brueghela młodego, Martwa natura z owocami i egzotycznym ptakiem (1670) Abrahama Brueghela oraz Martwa natura z kwiatami (1660-65) Ambrosiousa Brueghela. Wystawa prezentuje również prace malarzy takich, jak Frans de Momper, Frank Francken, Hendrick van Belen, Joos de Momper i wielu innych, którzy – wraz z rodziną Breughlów – otworzyli jeden z najbogatszych i najbardziej fascynujących rozdziałów w historii sztuki.

Pieter Breughel stary, Zmartwychwstanie, ok. 1563
Pieter Breughel stary, Zmartwychwstanie, ok. 1563

W malarstwie flamadzkim doniosłą rolę odgrywa Natura, nieustannie obecna w życiu człowieka, bywa przedstawiana z niesamowitą dbałością o szczegóły, jak w przypadku dzieła Abrahama Breughela pt. Martwa natura z owocami i egzotycznym ptakiem (1670) czy też na obrazach Jana Breughela młodszego i Hendricka van Balena.

Celem wystawy jest przedstawienie wpływów, jakie malarstwo realistyczne Breughlów wywarło na malarstwo europejskie. Do rodziny Breaughlów należeli czołowi przedstawiciele sztuki flamadzkiej. Z czasem ich nazwisko stało się czymś w rodzaju przykładu doskonałości w świecie malarstwa.

Ekspozycja obejmuje blisko 110 obrazów i składa się z kilku sekcji poświęconych różnym tematykom: moralny osąd, królowa natura, rycerze i myśliwi, podróżnicy i kupcy, alegorie i parabole, sława i próżność, spokojne życie i taniec śmierci.

Wystawa została zorganizowana przez Grupę Arthemisia, pod patronatem władz miasta Bolonii i pod opieką kuratorską Sergia Gaddi i Andrei Wandschneidera, dyrektora Paderborn Städtische Galerie in der Reithalle.

Więcej informacji na stronie:

http://www.palazzoalbergati.com/mostra-brueghel-2/

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.

NA MIEJSCU ZBRODNI. Obraz w roli dowodu.

Wystawa fotograficzna przygotowana we współpracy z Le Bal (Paryż), Photographers’ Gallery (Londyn) i Nederlands Fotomuseum (Rotterdam).

Protocole-Bertillon-par-Reiss-02-copia-1920x881 (1)

Miejsce: CAMERA – Centro Italiano per la Fotografia, Via delle Rosine 18, Turyn.

Daty: 27 stycznia – 1 maja 2016.

Bilety: normalny 10 euro, ulgowy 6 euro.

Godziny otwarcia: od 11 do 19 (we czwartki do 21), we wtorki galeria jest zamknięta.

 

Ekspozycja Sulla scena del crimine. La prova dell’immagine dalla Sindone ai droni (Na miejscu zbrodni. Obraz w roli dowodu od Całunu po drony) przedstawia dzieje fotografii kryminalistycznej. Oglądać można prace obejmujące ponad sto lat historii, od pierwszych zdjęć, jakie weszły na sale sądowe, aż po fotografie satelitarne wykorzystywane przez organizacje walczące o prawa człowieka, aby ujawnić zabójstwa cywilów, jak w przypadku ataków z użyciem dronów. Obrazy mocne, bardzo różniące się między sobą, ale połączone okrutną przemocą, którą dokumentują i której są dowodami.

Wybrano 11 studiów przypadku, aby zilustrować podejście naukowe do fotografii, które miało uczynić z niej narzędzie w rękach sprawiedliwości. Poszukiwania zupełnie różne od tych prowadzonych na polu artystycznym, nie pozbawione mimo to pewnego mrocznego uroku, nobilitowanego wielkością Historii.

Wystawa ukazuje potęgę i granice fotografii w poszukiwaniach prawdy. Potęgą jest obraz, o większej sile i bardziej przekonujący niż kiedykolwiek będą słowa lub cyfry. Granicą jest technika, która często zaprzecza idei, że obiektyw fotografa jest niezawodnym okiem, które wszystko zauważy i wszystko zarejestruje, zdolnym uchwycić moment i zatrzymać w ten sposób czas.

Soczewki fotograficzne zostały nazwane „obiektywami” w nadziei, że będą mogły ocalić od nieścisłości i wątpliwości, jednak różne, sprzeczne interpretacje obrazu nadal mają ogromne konsekwencje geopolityczne i humanitarne.

Wystawa intensywna i wielopoziomowa w odbiorze, która mówi o naszych ciemnych stronach i o desperackiej potrzebie pewności.

Więcej informacji:

http://camera.to (po włosku)

http://camera.to/en/ (po angielsku)

 

Zredagowano na podstawie materiałów prasowych.